Årsmötet valde ny ordförande.

Leif Färnlöf har suttit som ordförande i Strömstads Jaktvårdskrets sedan år 2005. Nu har han valt att träda tillbaka och ge plats för en ny kraft i ledningen. Vid kretsens årsmöte i Idefjordens Sportklubbs stuga i Kasen, Bodal, valdes Conny Hansson till ny ordförande.

Strömstads Jaktvårdskrets årsmöte hölls i år i Idefjordens Sportklubbs stuga i Kasen. Ett 35-tal medlemmar hörsammade kallelsen och deltog i mötet. Ordföranden Leif Färnlöf välkomnade de närvarande och förklarade mötet öppnat. Han valdes också till att leda mötet med Mattias Knutsson som sekreterare. Att justera dagens protokoll valdes Alf Johansson och Leif-Tomas Larsson.

Kretsen har under det gångna verksamhetsåret haft 5 stycken protokollförda möten och även varit representerad vid Länsstämman i Vänersborg. I övrigt ur verksamhetsberättelsen kan man läsa att skjutbanan på Kangeröd har varit öppen för lerduveskytte i huvudsak en gång i veckan sedan maj månad. Älgbanan har varit i drift 2 gånger i veckan sedan augusti. Besöksfrekvensen har varit högra än föregående år. Dessutom har olika jaktlag kunnat boka banan för egna träningar. Vid olika tidpunkter har det också förekommit övningsskytte och provtagning för jägarexamen. Kompetensprov för s.k. Björnpass har avlagts vid 2 tillfällen. Säsongsavslutning var det första helgen i oktober.

Skjutbanan har också varit föremål för underhållsarbete och vidareutveckling och skjutbanans dag arrangerades vid ett tillfälle. Teambildning med diverse skjutövningar har också arrangerats för olika företag. När det gäller ungdomsverksamhet har det också förekommit diverse skjutövningar varvid 22-banan blivit flitigt använd.

Kretsen har också varit remissinstans i frågor central från Jägarförbundet och från Länsavdelningarna. Det kan t.ex. har rört sig om Jägarförbundets organisation.

Verksamhetsberättelsen, kassaredovisningen och revisionernas berättelse godkändes och styrelsen lämnades ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret. Medlemsantalet i kretsen är f.n. 306 stycken och ekonomin är i balans och god. Verksamheten har under året givit en liten vinst.

Inför det nya året nyvaldes Conny Hansson till ordförande. Övriga i styrelsen blev Angela Svensson, Simon Hansson, Mattias Knutsson, Bengt Hansson, Lennart Alexandersson och Rolf Alexandersson. Som ungdomsansvarig valdes Joakim Antonsson och som suppleanter ingår Patrik Johansson och Magnus Andersson.

I övrigt valdes 4 representanter och 4 ersättare till Länsstämman i Vänersborg den 22 mars 2012. Valberedning blev Torbjörn Hansson, Alf Johansson och Peter Karlsson. En bankommitté valdes också och den består av Conny Svensson, Bengt Hansson och Ted Ebbesson förutom någon ur styrelsen. Stugfogdefunktionen behålles av Conny Svensson. Niklas Karlsson förblir samordnare för eftersökarna vid viltolyckor och Johan Börjesson står kvar som rovviltansvarig.

Under punkten övriga frågor diskuterades arrangerandet och möjligheterna till ytterligare utbildningar för jägarexamen och hur det kan tänkas bli med flyginventering av älgbeståndet.

Från Strömstads Jakt och Sportskytteförening överlämnades som gåva det kapital och det material som föreningen hade vid dess nedläggning. Conny Hansson överlämnade gåvan och fick också av den avgående ordföranden Leif Färnlöf överta ordförandeklubban.

Den av Länsstyrelsen förordnade vargspåraren Jimmy Carlsson, Bullaren, berättade utförligt om de vargrevir som finns inom länet eller omedelbar närhet. Vargarnas rörlighet är god. Man har kunnat konstatera att en varg som inte platsar i ett revir kan gå väldigt långa sträckor på kort tid för att möjligen skapa ett eget revir. Vargar som tvångsförflyttats har också nästan uteslutande lämnat utsättningsområdet och vandrat "hemåt" igen.

Mötet avslutas som vanligt med kaffe, smörgåstårta och prat om jakt i alla dess former.

Text Box: Strömstads Jaktvårdskrets nye ordförande, Conny Hansson, har låtit sig väl smaka av smörgåstårta och kaffe.
Tage Ödlund

Ordföranden Leif Färnlöv och sekreteraren Mattias Knutsson leder mötet.

Leif Färnlöv lämnar över ordförandeklubban tikll nyvalde Conny Hansson.

Vargspårare Jimmy Carlsson berättar om vargarnas liv och leverne i de nordbohusländksa och dalsländska skogarna.